کاراته شوتوکان JKA

ÞÇáÈ æÈáǐ


کاراته شوتوکان JKA
نویسنده
آخرین مطالب

 کاراته دو 

در سالهای اخیر شهرت کاراته – دو در سراسر جهان افزایش چشمگیری داشته است. همگام با افزایش شهرت کاراته باید یادآور شد تفسیر های گوناگون و اجرا های تأسف باری از آن به چشم می خورد،کاراته از یک نظر با بوکس چینی مخلوط می شود و به ارتباط این هنر با « اوکیناوا ته» اولیه نیز هنوز بطور کامل پی برده نشده است. همچنین بعضی از افراد به کاراته به عنوان یک نمایش محض توجه می کنند بطوریکه در آن دو تن ، وحشیانه به یکدیگر حمله ور می شوند و یا شرکت کنندگانش در مسابقات به شکل بوکس با یکدیگر نزاع می کنند، بطویکه از دست و پاها استفاده می کنند و یا یکی از شرکت کنندگان، نمایش هایی را از شکستن آجر یا سایر اجسام سخت به اجرا می گذارند و در این مورد از سر، دست یا پا استفاده می کنند.

حال اگر با این دیدگاه کاراته صرفاً به منظور اجرای یک تکنیک رزمی به نمایش گذاشته شود، جای بسی تأسف خواهد بود. زیرا تکنیک های اساسی در طول سالها مطالعه وتمرین، توسعه یافته اند. حال برای اینکه  بتوانیم استفاده ی مؤثری از این تکنیکها بنمائیم، باید موفق به شناخت جنبه روحی این تکنیک دفاع از خود شویم و به رل عمده ی آن پی ببریم. بسیار خوشحال هستم (استاد ناکایاما)که مشاهده می کنم افراد بسیاری به این مطلب پی برده اند ، بخوبی می دانند که «کاراته دو» یک تکنیک رزمی خالص مشرق زمین است و با رفتار شایسه تمرین می کنند.

توانایی در اجرای ضربات مخرب بر روی حریف که با کمک یک ضربه مشت یا لگد زدن حاصل می شود نیز از اهداف هنر رزمی باستانی «اوکیناوا» بوده است. اما در مورد مجریان کهنه کار این هنر نیز باید گفت این است؛ بیش از آنچه که آنها نسبت به تکنیکها ارزش قائل اند، جنبه روحی آن است. پرورش به معنای پرورش بدن و روح است . بالا تر از همه باید یاد آور شویم که فرد باید برخورد مؤدبانه ای با حریف داشته باشد و در این مورد ، قوانین و آداب معاشرت را بکار ببندد. نبرد با استفاده از تمام قدرت، کافی نیست بلکه هدف اصلی و واقعی «کاراته دو» این است که در اجرای عدالت باید از تمام قدرت استفاده کرد.

همزمان با این مسئله می توان از قدرت کافی برای نابود کردن حیوانات وحشی استفاده کرد و در این عمل فقط یک ضربه باید توسعه یابد.

برای اینکه فرد بتواند یکی از دنباله روهای حقیقی کاراته شود، لازم است که درهر دو جنبه ی فیزیکی و روحی پیشرفت کند.

کاراته به عنوان تکنیک دفاع از خود و به عنوان وسیله ای در جهت توسعه و تثبیت سلامت بدن، سالها قدرت دارد. در چند سال اخیر به یک فعالیت جدید پی برده شده که این فعالیت همچنان در پیش است و در دنیا به نام «کاراته ورزشی» شناخته می شود.

در مورد کاراته ورزشی باید گفت که رقابتها و مسابقات فقط به منظور تعیین توانایی شرکت کنندگان برگزار می شود و این مسئله نیز به اهمیت دادن به قدرت وابسته است و بازهم جای بسی تأسف است که بعضی از افراد مایلند که فقط یه پیروزی در مسابقات اهمیت دهند و آن دسته از افرادی که چنین طرزی فکری دارند از اجرای تمرین بر روی تکنیک های اساسی غافل می مانند و بنابراین در طی فرصتهای اولیه بر روی مبارزه آزاد«جی یو» تمرین می کنند.

تأکید بر روی کسب پیروزی در مسابقات ، نمی تواند هیچ کمکی کند و فقط تکنیکهای اساسی را که مورد استفاده فرد است و در تمرینات اجرا شده توسط آن ها تغییر می دهد . این مسئله، نه تنها منجر به ناتوانی فرد در اجرای تکنیک قدرتی و مؤثرمی شود. بلکه همانطور که می دانید اجرای تکنیک قدرتی و مؤثر از خصوصیات برجسته و بی نظیر «کاراته دو»است. فردی که مبارزه آزاد را قبل از موعد مقرر آغاز می کند ، بدون اینکه به مقدارکافی بروی تکنیکهای اساسی تمرین کرده باشد، بزودی مغلوب فردی خواهد شد که مدت طولانی روی تکنیکهای اساسی تمرین کرده است. درک این مطلب ، بسیار ساده است و هانطور که می دانید ، عجله موجب اتلاف وقت خواهد شد. هیج راهی جز فراگیری و تمرین گام به گام و مرحاله به مرحله به روی تکنیکها و حرکات اساسی کاراته وجود ندارد.

اگر قرار است که کاراته رقابتهایی برگزار شود در حقیقت باید تمرینی بر اساس شرایط و روحیه ی مناسب باشد تا به شایستگی برگزار گردد. فکر و تمایل مداوم به مسایقه و پیروزی در آن منعکس کننده ی این واقعیت در هنر جو می شود که از جدیت و فراگیری اصول پایه ایی و اولیه کاراته بازماند.بنابراین شرط روحیه ی خوب داشتن و درست اندیشیدن بزعم خود مهم است. بعلاوه،اگر بخواهیم اجرای نمایشات سبعانه قدرتی در مسابقات را در نظر بگیریم با هدف نا مطلوبی مواجه خواهیم شد. زمانی که چنین حادثه ای رخ دهد، تواضع در مقابل حریف به دست فراموشی سپرده می شود و این مسئله در هر تفسیری که از کاراته  صورت میگیرد در درجه ی اول قرار دارد. من (استاد ناکایاما) معتقدم که این مسئله یه انعکاس و خود آزمایی مربیان و هنر جویان نیازمند است.

منابع و مآخذ Best Karaate vol.1 by nakayama

فهرست مطالب



کاراته, شوتوکان,رزمی,, ] [ ] [ احمدی ]

درباره ما

متولد سال 1347- دان 7 کاراته شوتوکان JKA - مربی و داور رسمی از فدراسیون کاراته ایران 27 سال سابقه مربیگری دارم . و فعلا مشغول مربیگری و خدمات کامپیوتری هستم.خوشحال می شوم از نطرات شما نیز بهره مند شوم
آی پی رایانه شما

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 150
بازدید دیروز : 34
بازدید هفته : 150
بازدید ماه : 252
بازدید کل : 39687
تعداد مطالب : 68
تعداد نظرات : 22
تعداد آنلاین : 1